Verbeek in beeld

Zweden

Deze zomer trekken wij met de camper door Zweden.

Camper rondreis

22 juli t/m 18 augustus 2017

zaterdag 22 juli 2017

Vandaag vertrekken we om 8.00 's morgens van Schagen naar Kiel. Onderweg regent het hard en zijn er veel werkzaamheden. Na acht uur rijden komen we aan in Kiel. Daar kunnen we in de rij staan voor het inchecken voor de Stenaline. Na ruim een uur wachten zijn we aan de beurt. We krijgen de kaartjes van onze hut en het diner, maar eerst moeten we nog langs een security mannetje. Met militaire aanwijzingen laat hij ons stoppen en controleert hij de camper en de gasflessen. Daarna mogen we aan boord. Het is nog steeds regenachtig weer dus we blijven binnen. In de bar staat de Tour de France aan, de tijdrit, dus daar gaan we lekker zitten en kijken. Net op het spannendste moment gaat de tv uit... tijd voor de veiligheidsinstructies. De Stena Germanica vertrekt van Kiel naar Gotenborg. Het is 14 uur varen, een nacht overtocht. Onderweg hebben we een buffet geboekt en na het buffet zoeken we onze hut op, lekker slapen.

zondag 23 juli 2017

Om 7.30 uur gaat de speaker aan, het ontbijtbuffet is geopend. Meteen zijn we klaar wakker. We gaan douchen en daarna naar het dek toe. Het is gestopt met regenen en de zon schijnt. Om 9.15 uur meren we aan in de haven van Gotenborg, pas een uur laten kunnen wij van de boot af, wij zijn werkelijk waar het allerlaatste voertuig die eraf rijdt. Als we op de ring van Gotenburg rijden zien we al een helicopter in de lucht hangen en veel politie rijden. Er blijkt een groot ongeluk te zijn. Ook hier wachten we een uur voor, maar het is mooi weer, we hebben alle tijd en we hebben vakantie! Het is 23' en zonnig! We rijden dwars door Zweden en stoppen in Tived op camping Tiveden.

maandag 24 juli 2017

Het is een mooie camping aan het meer Unden. We hebben een rustig plekje gekregen aan de rand van het bos. Hier blijven we de komende dagen staan. Vandaag is het weer droog en ongeveer 21' met een wolk en een zonnetje. Heerlijk dus. De camping heeft Nederlandse eigenaren en zij hebben verschillende wandelroutes vanuit de camping uitgezet. Vandaag gaan we een stuk lopen (de gele en blauwe route). Na een uur lopen komen we aan bij een groot meer met en vuurplaats (maar we zijn onze lucifers en vuursteen vergeten). We eten wat en gaan lekker bij het meer zitten en vissen. Na een middagje meer, zijn we terug naar de camping gelopen. Het was een prachtige route.

. .

De camping staat bekend op de mooiste zonsondergangen van Zweden, dus dat gaan we bekijken, helaas werd het bewolkt. .

dinsdag 25 juli 2017

Vanaf de camping is er ook een mogelijkheid tot kanoen. De eigenaar heeft ons een eind verderop gebracht met zijn bus om vervolgens terug te kanoen. Deze tocht is te doen in een dag, maar wij besluiten om er twee dagen over te doen. Het weer is goed dus we kunnen de tocht opdelen. Zo kunnen we rustig aan peddelen en vissen. Om een uur of twee gaan we opzoek naar een eiland waar we ons kamp op kunnen slaan. We vinden een mooi eiland, maar daar stappen we bijna op een slang die een pad op eet. Al weten we dat dit op elk eiland gebeurt, gaan toch we verderop kijken. Op een iets groter eiland gaan we weer aan land, dit is prima. Een mooi beschutte plek voor de tent, ruimte voor het kampvuur, mooie visstekken rondom en en heerlijke leessteen in de zon; ideaal voor ons dus! We zetten de tent neer, hakken een boom om, sprokkelen brandhout en zetten het kampvuur aan. Het brand snel, dus de worstjes kunnen geroosterd worden, heerlijk! Dit is echt vakantie, kamperen op een onbewoond eiland en worstjes roosteren boven het zelfgestookte kampvuur.

. .

Alleen was de nacht niet heel lekker, we lagen scheef. Dus we rolden steeds van ons luchtbedje af en omdat de slaapzakken ook heel glad waren rolden we nog meer weg. Gelukkig is dit maar voor één nacht!

woensdag 26 juli 2017

Max is jarig! Maar op een onbewoond eiland is niets, ook geen taart. Wel zelf gebakken brood boven het kampvuur, ook lekker! Om 9 uur gaan we verder peddelen. We passeren prachtige stukjes Zweden met heldere meren, veel bos en veel vis. De ene na de andere vis trekt Max uit het water, van kleine baarsjes tot snoeken van 65cm. De kanoroute staat goed aangegeven en de landtransporten zijn goed te doen. Het is een mooie tocht om te varen. Om 14.00 komen we moe aan op de camping, tijd om alles weer op te ruimen. En vandaag vroeg naar bed!

donderdag 27 juli 2017

Vandaag hebben we een rust dag op de camping. Voorgaande camperreizen hebben we heel veel gereden en weinig rust gepakt. Dat willen we dit jaar anders doen, we blijven langer op de plekken en nemen ook tijd voor ontspanning. Het is mooi weer dus lekker genieten buiten: vissen, lezen en haken!

vrijdag 28 juli 2017

We gaan weer verder met onze rondreis door Zweden, we gaan naar Hedesunda. Dat is een plek waar we eerder zijn geweest en die ons zeer goed bevalt. Hedesunda is een klein dorpje vlakbij Stockholm. De camping is ruim opgezet en gelegen aan de rivier. De weg naar de camping toe verloopt tussen vele granenvelden en boerenbedrijven door. Vandaag gaat het onderweg ook regenen, zelfs zo hard dat we er langzaam voor moeten rijden, zo veel water staat er op de weg. Als we aankomen bij Hedesunda regent het nog. Eerst halen we wat boodschappen bij de ICA, maar het stukje van de camper naar de winkel bezorgt ons een nat pak. Ook op de camping blijft het nog een uurtje spetteren en daarna is het weer heerlijk zonning!

zaterdag 29 juli 2017

Vandaag hebben we een bootje gehuurd vanaf de camping. Het is strak blauw en bijna windstil. De beheerder laat ons zien waar we de mogelijkheid hebben om de visarend te spotten. 's Morgens om 10.00 uur vertrekken we al. We gaan lekker varen en ondertussen vissen en lezen. Op het moment dat ik verdiept ben ik mijn boek ziet Max de eerste visarend al vliegen, terwijl mijn camera nog in mijn tas zit :( Toch alle spullen meteen maar opzoeken en het goede objectief erop doen! Opeens betrekt het en wordt het wat frisser. Het is wat lastiger vissen door de wind dus gaan we eerst naar het luwe gedeelte, opzoek naar de visarend. Het duurt niet lang of we vinden het nest. Dan breekt ook het zonnetje weer door en gaan we voor anker. Max kan heerlijk vissen en ik kan de visarenden goed bekijken en fotograferen. Max heeft veel gevangen! We hebben een heerlijke dag op het water gehad, na het ene buitje was het weer droog en zonnig. Met een bruin gezicht komen we rond 17.00 uur pas weer aan op de camping.

zondag 30 juli 2017

Vandaag is het weer tijd voor een rustdag, het is namelijk weer zonnig en 20'. Na een hele tijd haken en lezen besluiten we om toch even een stukje te gaan lopen naar het dorpje. even wat extra broodjes kopen. Na een uur lopen beseffen we pas dat het zondag is, maar we gokken het er toch op. En we vinden het dorp toch wel veel verder liggen dan we dachten. Uiteindelijk komen we na 6,2km aan in Hedesunda en is de winkel open, in Zweden is immers alles alle dagen open van minimaal 9.00-20.00 uur dat is wel prettig hier. Na de boodschappen moeten we ook weer 6,2 km terug lopen. Als we terug zijn op de camping is het nog warmer, we gaan naar het strand toe. Weer een heerlijke dag gehad.

maandag 31 juli 2017

Vandaag staat er een lange rit op de planning van Hedesunda naar Kallsedet, vlakbij de Noorse grens. We rijden langs grote meren en door kleine dorpjes. Het is heel mooi. Als we aan het einde van de middag in Kallsedet aankomen mogen we een plekje aan het water uitzoeken. Vanaf hier willen we graag een wandeltocht maken met een overnachting. De beheerder adviseert ons hier goed over. Vanuit de camper kan Max nog even vissen en hij vangt direct een vlagzalm.

dinsdag 1 augustus 2017

Als we wakker worden regent het, dat is niet zo mooi voor onze wandeltocht. Toch besluiten we alles in te pakken, want volgens mijn weer app-je is het na 12.00uur stralend weer. En dat klopt! Met volle bepakking lopen we vanaf de camping richting Grosjon, een meer in de buurt.

. .

Er is een begaanbare weg en een sneeuwscooterpad naar een huis toe, vanaf daar is het gewoon om het meer lopen. De begaanbare weg hebben wij gemist dus zijn we gelijk het sneeuwscooterpad gaan volgen. Het is heel lang nat geweest en dit gebied heeft te maken gehad met een zeer lang en koud voorjaar, waardoor alles nog heel drassig is. Onze broek en schoenen zijn gelijk nat, maar de omgeving is echt geweldig.

We komen veel voetsporen van elanden en rendieren tegen, maar de dieren zelf zien we niet. De rendieren zijn vorige week allemaal op een berg in de buurt door de Sami verzameld, om de kalveren te merken. Dus het kan zijn dat de rendieren nog niet terug zijn hier. Desondanks is het super hier. Na drie uur lopen komen we bij het meer aan, maar daar moeten we eerst nog om heen. We besluiten om even wat te eten, en dat hadden we hard nodig. Na wat nieuwe energie kunnen we onze loodzware tocht voortzetten. Het is zo drassig waardoor we 2,5km per uur lopen, sneller lukt niet. Aan de achterkant van het meer komen we op een plaats waar bevers zeer actief zijn. Het is echt niet normaal zoveel bomen dat er om liggen!

'

Hier kunnen we niet blijven, want hier is het te nat, we moeten door. Hoe verder we lopen hoe drassiger het blijft. Zelfs boven de boomgrens in de bergen blijft het nat. Na ruim 11km door de drassige mossen zijn we het zat en willen we de tent opzetten, het is ondertussen ook al 17.00 uur. Maar we kunnen maar geen geschikte droge plaats vinden. Na 13,5 km vinden we eindelijk een plekje. Dan is het tijd om de tent op te zetten, kampvuur te maken en te koken. Om 19.30uur kunnen we eindelijk zitten. We zijn kapot! Het lopen was heel zwaar en het was zo heet geworden, een barre tocht! Maar wel zeer mooi en de mooite waard.

woensdag 2 augustus 2017

Vanacht is het verschrikkelijk koud geweest op de berg. Maar ondanks dat hebben we toch tot 9.30uur geslapen. Als we opstaan kraakt ons lichaam, alles doet zeer. Maar we moeten nog een heel stuk. De schoenen zijn nog steeds nat, dus na een stevig ontbijt (van polarbrød en hamburgers), gaan we op weg. We beginnen weer met sompige mossen dus alles is direct weer vies en nat. Ook hebben we veel heuvels (zeg maar gerust bergen, op onze route). We volgen namelijk geen scoorterpad meer, maar moeten zelf navigeren, water altijd links houden, dan kom je vanzelf bij de weg! Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. In een van de beekjes gaat Max vissen en vangt hij een beekforel.

. .

Onderweg vinden we verschillende sporen die we niet kunnen thuis brengen. (Misschien wel een beer, die zitten in de bossen bij Zweden). We komen langs poeltjes, watervalletjes, canyons, hoge bergen en toendra's, alles komt voorbij, maar nergens een pad. Na 7 loodzware kilometers komen we eindelijk aan op een weg, want we hoorden een vrachtwagen. Eindelijk bewoonbare wereld! Je weet niet half hoe blij je kunt zijn met het geluid van een vrachtwagen.

Als we op de camping aankomen doen we niets meer. Alleen de foto's van de sporen laten zien, en die zijn echt van de bruine beer! De beheerder is wild enthousiast! Wij ook en zij vertelt ons dat de kans groot is dat we zeer dicht langs de beer zijn gelopen, want vaak verstoppen zij zich en zien zij ons wel en wij hen niet.

Nou ja op de camping doen we niets meer ... alle spullen moeten nog opgeruimd en schoongemaakt worden. En hier is een wasmachine dus we gaan toch maar wat kleding wassen voor de komende weken. En Max gooit nog even zijn hengel uit in het Juvuln meer voor de camper, daar vangt hij een meerforel (foto's van de bijzondere vissen zijn speciaal voor Theo).

donderdag 3 augustus 2017

We worden pas laat wakken en ons lichaam kraakt nog erger dan gister. Alles doet nog zeer. Toch gaan we weer een stukje verderop kijken, want vanaf camping Kallsedet kunnen we verder niet zoveel te voet ondernemen. Kanoen kan nog, maar dat zien we nu niet zitten. De beheerder raadt ons aan om een klein stukje om te rijden, via Noorwegen, want dan komen we weer iets lager in Zweden uit en dan passeren we de grootste waterval van Zweden, Tannforssen.

Zij heeft echt gelijk gehad, dit was prachtig, met de camper rijden we door het hooggebergte langs grote toendra's, zonder rendieren! Na een uur komen we aan bij de waterval en die is echt prachtig. We besluiten om vroeg te stoppen, op camping Ristafallet, bij de Ristafallet waterval. We krijgen een prachtige plek aan de rivier, en de waterval ligt op nog geen 5 minuten lopen van de camping. De hele middag zitten we lekker bij rivier, want het is nog steeds 20' en zonnig!

vrijdag 4 augustus 2017

Vandaag hebben we een stukje gereden van Risafallet naar Karebole. Het is een route langs veel landbouwbedrijven. Onderweg begint het wat te miezeren en dat gaat steeds harder. We stoppen in Angra, bij Camp Angra. Ook dit blijken Nederlandse eigenaren te zijn van een prachtig bedrijf. Bij de receptie krijgen we uitleg van Marco en Aafke over wat er allemaal te doen is hier; dat is veel. We besluiten hier tocht wat langer te blijven dan gepland, ondanks de regen. Want het is de hele dag niet meer gestopt. We hebben de hele dag binnen moeten zitten; lezen, haken en spelletjes doen.

zaterdag 5 augustus 2017

Het heeft de hele nacht doorgeregend, pas om 11.00uur stopt het. Dan is het ook gelijk goed weer. Zonnetje erbij en 20’. We gaan een stukje lopen. Vanaf de camping is een route uitgezet, maar die is 11km heen en 11km dezelfde route terug. Wij besluiten om een klein stukje hiervan te lopen en ondertussen wat te vissen op de meertjes die we tegenkomen. We hebben een heerlijke middag.

. .

’s Avonds gaan we bij Aafke en Marco eten, ik eet elandbiefstuk met pepersaus en Max een elandsteak en een elandburger.

Om 20.00uur worden we bij de receptie verwacht en gaan we bevers spotten. Dat doen we in de schemering per kano. Tijdens de prachtige tocht zien we verschillende bevers zwemmen. Het is heel mooi als de bijna volle maan ook nog boven de bomen uit komt. Het is een en al rust en genieten. Stilte, kabbelend water en natuurgeluiden.

zondag 6 augustus 2017

Vandaag slapen we even lekker uit, als het zonnetje naar binnen schijnt staan we op en bakken we broodjes. Na het ontbijt krijgt Max een vliegvis les van Marco. We gaan met de jeep naar een meer toe daar heeft hij bootjes liggen en vlotten waar je makkelijk vanaf kan vissen. Zodra we in de boot stappen komt er een buitje. Dit buitje is zo hard dat ik tot op mijn ondergoed nat ben geworden en we moeten nog beginnen. Als Marco 10 minuten kijkt hoe Max bezig is geeft hij het al op, er valt hem niets te leren. Marco en ik laten Max achter op het vlot en varen terug naar de jeep. Marco gaat nog even wat dingen doen op de camping en ik vaar weer naar Max. We hebben een heerlijke middag op het water.

' '

Om 14.30uur worden we weer opgehaald, want we moeten ons nog voorbereiden op de avond en nacht. We hebben namelijk een observatie hut gehuurd. Om 16.30uur worden wij weer verwacht bij de receptie, we worden weer weggebracht met de jeep vervolgens varen we in het bootje naar de overkant van het meer en worden we achtergelaten in de observatie hut. Het is een heel klein hutje op het water op 20m afstand van de oever. In de hut zijn kijkluiken, stoelen en bedjes. We installeren ons om vervolgens doodstil te zijn. Anderen op de camping hebben namelijk niets gezien (maar zij zaten ook chips zakken leeg te eten en gingen om 22.30 slapen). Om 18.00uur zitten wij er echt wel klaar voor. Het is net alsof we in een soort theater zitten. We zien het decor (het landschap) horen de muziek (de vogel- en natuurgeluiden) maar zien nog geen toneelspelers.

Al snel komt daar verandering in. Een klein eekhoorntje springt van boom tot boom en tippelt later over de grond. Daarna stelen de spechten de show, prachtig om te zien. Daarna is het een lange tijd stil, niet alleen bij ons maar ook in het gebied rondom de hut. Om 20.20uur zien we het eerste beest verschijnen, de veelvraat. De veelvraat heeft het formaat van een hond, maar dan met te korte poten en een te lange staart. Dit beest loopt heel grappig maar doelgericht naar een boom toe. Hij klimt erin pakt voedsel en verdwijnt gelijk weer. Daarna zien we een schaduw van een vogel verschijnen. Als we in de lucht kijken zien we een steenarend vliegen en in de boom recht voor onze hut landen. Deze steenarend is denk ik nog vrij jong, want hij is niet zo groot. Dit is nu al het tweede echte roofdier dat we hebben gezien.

Maar het is weer stil. Omdat we al in augustus zitten is het niet meer de hele nacht licht. Rond 23.00uur begint het echt te schemeren en moeten we de verrekijker en de nachtkijker echt gebruiken om de dieren te kunnen spotten. Het is weer raak, we zien een kleine beestje in de struiken struinen. Eerst denken we dat het een das is. Als we beter kijken concluderen we dat het een marter is, maar zodra hij goed tevoorschijn komt en in een boom klimt zien we dat het een jonge veelvraat is. Nadat hij voedsel heeft gevonden verdwijnt hij ook in het bos. Vrij kort daarna zien we een wolf. Dit is een imposant beest. Hij loopt wat voorzichtig rond bij de stenen, snuffelt wat en vertrekt daarna weer het bos in.

maandag 7 augustus 2017

We zijn bijna de hele nacht opgebleven. Om 00.00 werd het echt donker, toen ben ik even gaan liggen in het bedje. Maar om 00.20 maakte Max mij al wakker. De grote bruine beer dook in eens op. Hij is echt gigantisch groot. Met alle gemak gooit hij stenen opzij op zoek naar voedsel. Je hoort de beer helemaal kauwen. Het is echt een unieke belevenis om zo’n groot roofdier op 20m afstand te zien en horen. (Echt blij dat we de bruine beer in Kallsedet niet gezien hebben). Nadat de bruine beer gegeten had vertrok hij weer het bos in en werd het heel mistig. Met de verrekijker en nachtkijker konden we niets meer zien. Toen zijn we gaan slapen en hebben we elk half uur de wekker gezet om te checken hoe het ervoor stond met de mist. Om 03.00 was de mist een beetje opgetrokken waardoor ik wel met de nachtkijker kon spotten. Een uur lang heb ik geen beweging gezien. Toen was het de beurt aan Max, hij is vanaf 04.00uur de wacht gaan houden en ben ik weer even gaan liggen. Om 07.00uur zagen wij voor het eerst weer iets, de wolf.

Prachtig dier! Daarna hebben we alleen nog maar raven, bonte kraaien en eksters gezien. De roofdieren zijn weer in rust. Om 09.00uur komt Marco ons uit de hut halen. Na een boottochtje door het mistige landschap komen we aan bij de jeep. Marco brengt ons naar de camper. We hebben een prachtige nacht gehad. Vandaag nemen we maar een rust dag, lekker op de camping zitten en een beetje uitrusten. Het is weer prachtig weer, zonnig en 20’. ’s Avonds hebben we een kampvuur en grillen we worstjes, balletjes en marshmallows.

dinsdag 8 augustus 2017

Vandaag staan we vroeg op, want Max een een afspraak met Marco. Ze gaan samen vliegvissen op het meer bij de berenhut. Vanaf een vlot achter de boot zijn ze in de weer. Max heeft een prachtig grote bruine forel gevangen, 50cm. Ik ben op de camping gebleven. ’s Middags blijven we ook op de camping en zijn we lekker in de zon aan het lezen. Om 20.00uur gaan we met Marco elanden spotten. Ook onze buren Nikkie en Paul gaan mee. We rijden dwars door de bossen heen en spotten onderweg twee elanden.

woensdag 9 augustus 2017

We gaan weer een stukje rijden, we gaan weer op de weg terug. We stoppen om 14.00 uur bij Stollet, camping Alevi. Op Alevi worden we zeer welkom ontvangen met een bakkie koffie en thee en een uitgebreid informatie verhaal. We zijn echt te gast hier. We krijgen een mooi en rustig plekje vlakbij de rivier, de Klaralven.

donderdag 10 augustus 2017

Vandaag slapen we lekker uit, als we wakker worden is het nog een beetje bewolkt. Maar zodra we gaan wandelen breekt de zon door en is het weer warm. De hele middag blijven de op de camping; beetje lezen, vissen en haken in het zonnetje.

vrijdag 11 augustus 2017

Wij hebben vandaag een excursie geboekt, wandelen met de husky's. Helaas wordt de excursie 's morgens al afgezegd door de eigenaresse van de honden. Het wordt namelijk te warm voor de husky's. Omdat het zo'n mooie dag gaat worden blijven we op de camping. Het is inderdaad heerlijk warm en zonnig geweest vandaag. 's Avonds ga ik op de camping een Sami-armband maken van rendierleer, tindraad en een stukje rendiergewei.

zaterdag 12 augustus 2017

We hebben vandaag vroeg de wekker gezet, want we moeten alles inpakken omdat we naar de husky's moeten rijden. om 9.30uur worden we daar al verwacht. We worden opgewacht door de eigenaresse. Eerst krijgen we (een wat te lange) uitleg over de husky's. Daarna krijgen we de huskeys mee gaan gaan we een wandeling maken door het bos heen. Max krijgt Ziki mee, een sterke jonge hond. En ik krijg Sanna mee, een slimme hond. Deze husky's lopen heel hard met ons door het bos. Bij elke waterplaats gaan de honden te water om af te koelen. We hebben een mooie wandeling gemaakt.

zondag 13 augustus 2017

Als we wakker worden regent het. Daar hebben we geen zin in dus we hebben alles ingepakt en zijn verder gereden. We zijn ongeveer 380 km zuidelijk getrokken naar camping Pinnarp. De zon schijnt hier lekker! De camping is gelegen aan een meer.

maandag 14 augustus 2017

Vandaag houden we een rustdag, lekker zitten, lezen en zwemmen. Eigenlijk stelt deze camping niet zoveel voor, het is niet typisch Zweeds. We besluiten dat we het gezien hebben, we pakken alles 's avonds in. We gaan morgen weer.

Dinsdag 15 augustus 2017

We rijden van Kisa naar Goteborg, daar pakken we de boot naar Kiel toe. Het is prachtig weer op het dek.

Woensdag 16 augustus 2017

Het laatste stukje van de reis. We rijden terug van Kiel naar huis.